Workshopy se studenty: Jak studenti vidí svůj region a kam by pozvali návštěvníky
V první polovině září jsme uspořádali sérii přednášek a workshopů na středních školách v Kadani a Klášterci nad Ohří. Naším cílem bylo zjistit, jak mladí lidé vnímají region, ve kterém žijí, a jak by uměli “prodat” své město návštěvníkům, případně novým obyvatelům. Zároveň jsme jim chtěli ukázat, že post těžební krajina není jen „pozůstatek těžby“, ale že představuje příležitost pro přírodu, rekreaci i budoucí život v kraji. V neposlední řadě, jsme je chtěli uvést do kontextu mezinárodní konference „Krajina v proměně: Jak oživit Podkrušnohoří“ , které se několik dnů poté zúčastnili jako diváci.
Jak se proměnil pohled studentů
Na začátku jsme studenty vyzvali, aby třemi slovy popsali, co se jim vybaví při pojmu post těžební území. Často zaznívaly odpovědi jako „uhlí, bláto, špatné ovzduší“. Převládal tedy spíše negativní obraz.
Po prezentacích, diskusích, kvízu a práci s mapami se jejich pohled proměnil. Na závěr už studenti uváděli slova jako „jezera, příroda, živočichové, nové možnosti“. Ukázalo se tak, jak důležité je šířit informace a nabízet mladé generaci nový úhel pohledu – právě oni budou v budoucnu utvářet podobu našeho kraje.
Pánevní kvíz: fakta, která překvapila
Součástí programu byl interaktivní „pánevní kvíz“, který studenty vtáhl do tématu formou otázek. Dozvěděli se například:
- jaký je podíl elektřiny z uhlí v ČR,
- které velkolomy jsou v Ústeckém kraji stále aktivní,
- učili se rozpoznávat místa a motivy z post těžební krajiny podle fotografií.
Kvíz ukázal, že studenti mají zatím o post těžební oblasti méně informací, ale téma je velmi zaujalo. Překvapilo je například, kolik obcí v minulosti zaniklo, i to, že se na výsypkách a v zatopených lomech vytvářejí nové biotopy s výskytem vzácných druhů.
Jak byste v kvízu dopadli vy? Jeho ochutnávku, si můžete vyzkoušet zde https://forms.gle/diZPNknXpr2Qr9Sq6
Gymnázium Klášterec nad Ohří
Na kláštereckém gymnáziu se studenti zaměřili na hodnoty a potenciál post těžební krajiny. Zaujaly je konkrétní příklady – lom ČSA, který se připravuje na vyhlášení přírodní památkou, nebo nově otevřený ptačí park na Střimické výsypce. Velkou pozornost věnovali i příběhům zaniklých obcí a industriálním památkám, které jsou pro náš region typické.
Střední průmyslová škola stavební a Obchodní akademie Kadaň
Na kadaňské průmyslové škole se studenti zapojili do pánevního kvízu a poznávačky fotografií. Zajímalo je, co bude s lidmi, kteří v dolech pracovali, i proč muselo tolik obcí zaniknout. Zaujala je také příroda – především ptáci, kteří našli nové prostředí právě v post těžební krajině.
Gymnázium Kadaň
Na gymnáziu v Kadani jsme měli větší časovou dotaci a mohli jsme program rozšířit i o workshop a práci s mapami. Studenti vytvořili „pocitové mapy“, do kterých zaznamenali:
- místa, která mají rádi (Kadaň, Litoměřice, Krušné hory, jezera Most a Milada),
- místa, která vnímají negativně (Ústí nad Labem, Bílina),
- příjemná překvapení (nová jezera a přírodní hodnoty).
Další úkol nesl název „Pojďme ukázat Kadaň světu“. Studenti se měli zaměřit na to, co je v Kadani hezké, zajímavé , ale i bizarní a to rovnou zakreslili do map, které by dali návštěvníkům Kadaně. Objevovala se tradiční místa jako historické centrum, nejužší ulička ve střední Evropě, památky, kulturní akce, místní gastronomie, ale i netradiční tipy na místní bizár“ – večerka s největším sortimentem ve městě, skulptury před kinem apod. Šest studentských skupin tak vytvořilo originální mapy, které ukazují, jak mladí lidé vidí své město a jak by ho chtěli představit návštěvníkům. Společně měli vymyslet i 5 důvodů, proč navštívit Kadaň a 5 důvodů, proč bydlet v Kadani. S výsledky musel být spokojen i přítomný starosta města Jan Losenický, Kadaň je pro studenty opravdu srdeční záležitost.
Výstupy, které míří dál
Výstupy z workshopů jsme představili také na mezinárodní konferenci „Krajina v proměně: Jak oživit Podkrušnohoří“ v Kadani, v rámci naší putovní výstavy Obraz pánve: krajina v proměně. V rámci projektu budeme s výstupy dále pracovat při nastavování navazujících osvětových aktivit.
Proč je to důležité
Workshopy ukázaly, jak moc záleží na tom, aby mladá generace dostávala informace o krajině, ve které žije. Studenti, kteří ji na začátku vnímali hlavně negativně, odcházeli s vědomím, že jde o krajinu plnou možností – s přírodními hodnotami, rekreačním potenciálem i industriálním dědictvím, které má svou hodnotu. Zároveň když se podnítí k zamyšlení nad věcmi, na které jsou ve svém městě hrdí, sami často dojdou k tomu, že žijí v místě, kam stojí za to se vracet.
